Založ si blog

Predražené diaľnice, alebo vysúťažiť v réžii súčasných neznamená postaviť.

Veľa krát som vyzýval rezort dopravy ale aj iných politikov tzv. stavbárov, že ak chcú porovnávať musia nejaké porovnanie s relevantnými údajmi urobiť, inak to bude len ničím nepodložené populistické táranie, ale o to zrejme ide, aby to bolo iba táranie, inak by už relevantné porovnanie urobili.

Veľa krát som vysvetľoval, že nie je možné porovnávať cenu z bežného konvenčného obstarávania s cenou PPP, kde koncesná zmluva neobsahuje a nie je založená na bežnom výkaze výmer ako to pozná konvenčné obstarávanie.

Podľa môjho názoru takéto porovnávanie nemá veľký význam, lebo ľudia ktorí túto tému chcú zneužívať na populisticko-politický balast medzi ktorými vynikajú najmä politici KDH a SDKÚ budú naďalej tvrdiť „aj tak je to predražené“, ale snáď sa nájde zopár, ktorí sa na tento problém chcú pozrieť objektívnym a nie populistickým pohľadom. PPP verzus konvenčný model financovania nemá význam, pretože je to ako keby sme porovnávali komplexne zariadený byt financovaný z hypotéky pričom všetky prevádzkové, údržbárske a upratovacie náklady sú zahrnuté v hypotéke voči holobytu, ktorý sme kúpili za vlastné a všetky materiály sú priemernej až nižšej kvality.

Ak by sme ale opomenuli, že je to neporovnateľné a už vôbec nie účelovým a zavádzajúcim populistickým spôsobom ako to prezentujú súčasní koaliční poslanci sú tu štyri základné rozdiely:

1.      Iné projektové riešenie s inými technológiami a materiálmi.

2.      Nereálne materiálové náklady.

3.      Renovačné práce, ktoré nie sú v súčasnom scenári lacných diaľnic započítané v cene.

4.      Predčasné práce, ktoré boli vykonané a teda v rámci týchto lacných stavieb sa už nebudú realizovať, ale v ich porovnaní neboli odpočítané.

Po ich sumarizácii a  pripočítaní dostaneme podobnú cenu tzv. „lacných“ diaľnic, avšak s tým rozdielom, že v PPP je cena fixovaná vrátane prevádzky, údržby, rekonštrukcie a renovačných prác o 30 rokov, ale pri „lacných“ diaľniciach bude stáť Slovensko v budúcnosti oveľa viac.

Viac viď link:

http://www.lubomirvazny.sk/moja_praca

Figeľ vymyslel pre všetky krajiny EÚ návod „ako udržať vodu v prútenom koši“

07.03.2012

Minister Figeľ vysúťažil až po necelých dvoch rokoch vládnutia ďalší úsek D1 Hubová - Ivachnová, ktorého predpokladaná cena určená jeho expertmi je 465,7 mil. €. Najnižšiu ponuku viac »

Najväčší odborník na svete na diaľnice

24.02.2012

Najväčším hrdinom dnešných dní je p. Figeľ, pretože vymyslel to, čo ešte nikto nikdy nevymyslel. Tak ako sa budú stavať diaľnice u nás za polovičné ceny oproti tým európskym, to však viac »

Figeľ robil zrejme poradcu Šimonovského

09.01.2012

Prípad diaľnice D1 Ostrava, Rudná Hrušov v Čechách potvrdzuje, že umelé znižovanie cien diaľničných stavieb, ktoré vyzerajú lacné počas súťaženia, niekedy lacné ešte počas výstavby viac »

boston, protest,

V Bostone demonštrujú konzervatívci aj antifašisti, dochádza k drobným potýčkam

19.08.2017 20:07

V americkom Bostone sa v sobotu konajú dve súbežné demonštrácie.

vlak, cesta, zeleznica

Počet obetí železničného nešťastia v Indii stúpol na 23

19.08.2017 19:11

Počet obetí sobotňajšieho železničného nešťastia v indickom štáte Uttarpradéš stúpol na 23, ďalších najmenej 81 ľudí utrpelo zranenia.

Miroslav Lajčák

Poradcom Lajčáka v OSN bude ekonóm Jeffrey Sachs

19.08.2017 17:36

Americký ekonóm a profesor prestížnej Kolumbijskej univerzity v New Yorku Jeffrey Sachs bude pôsobiť ako externý poradca predsedu 72. Valného zhromaždenia Organizácie Spojených národov Miroslava Lajčáka.

Počasie zúčastnením počas festivalu prialo.

Tragédia na rakúskom festivale, na ľudí sa zrútil stan. Dvaja mŕtvi a 120 zranených

19.08.2017 16:17

Rakúske úrady v sobotu poobede aktualizovali počet zranených pri tragédii na festivale, na ktorom sa v piatok neskoro večer počas silnej búrky zrútil stan.

Ľubomír Vážny

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 31544x
Priemerná čítanosť článkov: 2253x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy