Chcela 0, nemá nič

15. februára 2011, Ľubomír Vážny, Nezaradené

Problém novely zákona o verejnom obstarávaní je aj inde

 

Ambiciózny plán poslancov, ktorí predkladali novelu zákona o verejnom obstarávaní   cez médiá bombasticky ohlasovanou vysoko nastavenou latkou, ktorá výrazne sprísni a stransparentní verejné obstarávacie postupy sa zosypal ako domček z karát. Svetlo, ktoré mala novela priniesť do verejného obstarávania, môžu občania považovať ako ďalší nesplnený sľub tejto vlády, a to z uvedených dôvodov:

AD1) Poslanci- predkladatelia novely určili možnosť maximálne 15 % dodatkov, následne predsedníčka vlády to pritvrdila na 0 %, škoda, že len na tlačovej besede 19.1.2011. Koaliční poslanci schválili dodatky bez obmedzenia.

AD2) Limity napr. na uskutočnenie podlimitnej zákazky boli 360 tis. €, poslanci novelou určili prísnejšie 40 tis. €, v skutočnosti koaliční poslanci schválili 200 tis. €.

AD3) Vrchol však je, že novela riešila prístup verejnosti na vyhodnocovaní súťaží, koaliční poslanci tento bod úplne vypustili.

Predkladateľom koalícia umožnila iba kozmetické úpravy, pre ktoré snáď ani nebolo treba meniť zákon, nieto ešte vyhlasovať novú kultúru obstarávania. 

Médiá však zužujú  interpretáciou túto oblasť iba na problém voľby predsedu ÚVO, čím sa zakrýva skutočné zlyhanie snahy o transparentný zákon o VO. Najviac zarážajúca je úplná kontrola koalície nad úradom, ktorá úplne neguje jeho nezávislosť.  Pozmeňujúci návrh p. poslanca Mateja, ktorým sa zmenili ustanovenia týkajúce sa voľby a odvolávania predsedu ÚVO, sú v rozpore s EÚ legislatívou, a to tým, že vláde a parlamentu sa otvára možnosť odvolať predsedu ÚVO za akékoľvek porušenie, aj fiktívne, za účelom ovplyvnenia nestrannosti jeho rozhodnutí. V obdobnom prípade EK riešila SR infringementom, kde bolo rovnaké ustanovenie (typické pre SDKÚ-DS) vsunuté do zákona o elektronických komunikáciách, následne novelou zákona sme to museli zo znenia vypustiť. Preto podám rovnaký podnet na EK.