Založ si blog

Predražené diaľnice, alebo vysúťažiť v réžii súčasných neznamená postaviť.

Veľa krát som vyzýval rezort dopravy ale aj iných politikov tzv. stavbárov, že ak chcú porovnávať musia nejaké porovnanie s relevantnými údajmi urobiť, inak to bude len ničím nepodložené populistické táranie, ale o to zrejme ide, aby to bolo iba táranie, inak by už relevantné porovnanie urobili.

Veľa krát som vysvetľoval, že nie je možné porovnávať cenu z bežného konvenčného obstarávania s cenou PPP, kde koncesná zmluva neobsahuje a nie je založená na bežnom výkaze výmer ako to pozná konvenčné obstarávanie.

Podľa môjho názoru takéto porovnávanie nemá veľký význam, lebo ľudia ktorí túto tému chcú zneužívať na populisticko-politický balast medzi ktorými vynikajú najmä politici KDH a SDKÚ budú naďalej tvrdiť „aj tak je to predražené“, ale snáď sa nájde zopár, ktorí sa na tento problém chcú pozrieť objektívnym a nie populistickým pohľadom. PPP verzus konvenčný model financovania nemá význam, pretože je to ako keby sme porovnávali komplexne zariadený byt financovaný z hypotéky pričom všetky prevádzkové, údržbárske a upratovacie náklady sú zahrnuté v hypotéke voči holobytu, ktorý sme kúpili za vlastné a všetky materiály sú priemernej až nižšej kvality.

Ak by sme ale opomenuli, že je to neporovnateľné a už vôbec nie účelovým a zavádzajúcim populistickým spôsobom ako to prezentujú súčasní koaliční poslanci sú tu štyri základné rozdiely:

1.      Iné projektové riešenie s inými technológiami a materiálmi.

2.      Nereálne materiálové náklady.

3.      Renovačné práce, ktoré nie sú v súčasnom scenári lacných diaľnic započítané v cene.

4.      Predčasné práce, ktoré boli vykonané a teda v rámci týchto lacných stavieb sa už nebudú realizovať, ale v ich porovnaní neboli odpočítané.

Po ich sumarizácii a  pripočítaní dostaneme podobnú cenu tzv. „lacných“ diaľnic, avšak s tým rozdielom, že v PPP je cena fixovaná vrátane prevádzky, údržby, rekonštrukcie a renovačných prác o 30 rokov, ale pri „lacných“ diaľniciach bude stáť Slovensko v budúcnosti oveľa viac.

Viac viď link:

http://www.lubomirvazny.sk/moja_praca

Figeľ vymyslel pre všetky krajiny EÚ návod „ako udržať vodu v prútenom koši“

07.03.2012

Minister Figeľ vysúťažil až po necelých dvoch rokoch vládnutia ďalší úsek D1 Hubová – Ivachnová, ktorého predpokladaná cena určená jeho expertmi je 465,7 mil. €. Najnižšiu ponuku za 15 km úsek s tunelom Čebrať o dĺžke 2 km s viac ako 20-timi mostnými objektmi o celkovej dĺžke necelých 5 km ponúka spoločnosť Hant, ktorá ocenila výstavbu na 207 mil. [...]

Najväčší odborník na svete na diaľnice

24.02.2012

Najväčším hrdinom dnešných dní je p. Figeľ, pretože vymyslel to, čo ešte nikto nikdy nevymyslel. Tak ako sa budú stavať diaľnice u nás za polovičné ceny oproti tým európskym, to však nie je až taká veľká záhada. Spotrebiteľské príručky nabádajú spotrebiteľa, aby si pozorne ponuku preštudoval obzvlášť, ak je cena podozrivo nízka. To minister Figeľ urobil, [...]

Figeľ robil zrejme poradcu Šimonovského

09.01.2012

Prípad diaľnice D1 Ostrava, Rudná Hrušov v Čechách potvrdzuje, že umelé znižovanie cien diaľničných stavieb, ktoré vyzerajú lacné počas súťaženia, niekedy lacné ešte počas výstavby a dokonca lacné aj vrátane dodatkov pred ukončením výstavby, nemusí pre štát znamenať úsporu. V súčasnosti na Slovensku nastavená latka s akcentom na minimálne ceny bez [...]

Fico, Šefčovič

Fico: Vláda na post eurokomisára za SR opäť navrhne Šefčoviča

18.04.2024 18:30

Uviedol to predseda vlády po skončení mimoriadneho dvojdňového summitu EÚ v Bruseli.

zelenskyj

Rusom chcel pomôcť s atentátom na Zelenského, zbieral informácie o letisku Rzeszów

18.04.2024 18:23

Zelenskyj poľské letisko používa pri cestách do zahraničia, pretože vzdušný priestor Ukrajiny je od začiatku ruskej invázie uzavretý.

Dánsko Požiar Kodaň Burza Budova Historická

Zrútila sa hlavná fasáda historickej budovy kodanskej burzy, ktorá horí od utorka

18.04.2024 18:07, aktualizované: 19:04

Požiar ťažko poničil renesančnú budovu zo 17. storočia, ktorá prišla o svoju vysokú vežu i veľkú časť strechy.

Zoran Milanovič

Chcel byť hráč i rozhodca. Záhrebský Trump ešte nepovedal posledné slovo

18.04.2024 17:31

Bolo to, akoby sa Zuzana Čaputová z pozície hlavy štátu uchádzala o premiérsky post. A hoci chorvátsky prezident Zoran Milanovič so svojimi sociálnymi demokratmi parlamentné voľby nevyhral, v procese formovania budúcej vlády zostáva stále v hre.

Ľubomír Vážny

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 46256x
Priemerná čítanosť článkov: 3304x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy