Figeľ vymyslel pre všetky krajiny EÚ návod „ako udržať vodu v prútenom koši“

 

Minister Figeľ vysúťažil až po necelých dvoch rokoch vládnutia ďalší úsek D1 Hubová – Ivachnová, ktorého predpokladaná cena určená jeho expertmi je 465,7 mil. €. Najnižšiu ponuku za 15 km úsek s tunelom Čebrať o dĺžke 2 km s viac ako 20-timi mostnými objektmi o celkovej dĺžke necelých 5 km ponúka spoločnosť Hant, ktorá ocenila výstavbu na 207 mil. €. Stále ostávajú nezodpovedané otázky, a to hlavne ako chce niekto postaviť takouto doslova neobvykle nízkou cenou diaľnicu, ktorej polovica trasy je vedená na mostných objektoch a v tunely. Tento postup pri verejných obstarávaniach J. Figeľa však zanecháva divné pocity a obavy z budúcnosti výstavby diaľnic.

 

V prvom rade je potrebné položiť otázku ministerstvu dopravy, prečo nimi stanovená expertíza a predpokladaná cena diela je 465,7 mil. €. Buď je expertíza a nimi predpokladaná cena vysoko nadhodnotená a tzv. experti sú potom na nič, alebo expertíza hodnotila iné kvalitatívne a technické parametre diela, ako sú predmetom súťaže. Nie je predsa možné, že rozdiel medzi expertmi stanovenou súčasnou trhovou cenou a vysúťaženou cenou diela je až  50 %. Taký obrovský rozdiel sa nemôže dosiahnuť žiadnou normálnou súťažou. Neobstojí ani to, že je to európska cena pretože cca 13 mil. € za kilometer diaľnice v takomto teréne s tunelom a rozsiahlymi mostnými objektmi určite v Európe neexistuje, čo som už komentoval v predchádzajúcom článku.

 

Je teda otázne, či Figeľ vymyslel nové pravidlá a metódy  pre realizáciu stavieb diaľnic v Európe. Predpokladám, že všetky krajiny EÚ vrátane Slovenska chcú dosiahnuť, čo najlepšie ceny pri dodržaní technických a kvalitatívnych parametrov a  teda zrejme Figeľ tým čím prezentuje vymyslel návod pre všetky krajiny EÚ ako dosiahnuť takéto pre štát nízke a optimálne ceny,  alebo takýmito pravidlami a cenami oklamal seba a tým aj Slovensko v kvalitatívnych parametroch a primeraných štandardoch EÚ na takéto diela. Buď majú, alebo budú mať krajiny EÚ takéto ceny, čo sa ale nestalo a zrejme ani nestane, alebo je babrák a amatér, ktorý za sebou zanechá problematické zmluvné vzťahy, ktoré budú generovať len ďalšie problémy pri výstavbe s celým reťazcom neplatiacich subjektov a následne  prevádzke. Osobne si myslím, že platí to druhé, to však ukáže až čas.

 

Je tiež otázne, na čo a za čo platí Figeľ zo štátnych peňazí expertov, ktorých úlohou bolo pred súťažou určiť predpokladanú cenu úseku D1 Hubová – Ivachnová v aktuálnej trhovej hodnote, keďže vysúťažená cena sa líši o viac ako 50 %. Predpokladám okrem iných aspektov, že experti ministerstva dopravy hodnotili červený Fidic na dielo v EÚ štandarde, ale v súčasnosti súťaž prebieha v žltom Fidicu a zrejme ide o iné dielo a v inom štandarde. 

Najväčší odborník na svete na diaľnice

24.02.2012

Najväčším hrdinom dnešných dní je p. Figeľ, pretože vymyslel to, čo ešte nikto nikdy nevymyslel. Tak ako sa budú stavať diaľnice u nás za polovičné ceny oproti tým európskym, to však nie je až taká veľká záhada. Spotrebiteľské príručky nabádajú spotrebiteľa, aby si pozorne ponuku preštudoval obzvlášť, ak je cena podozrivo nízka. To minister Figeľ urobil, [...]

Figeľ robil zrejme poradcu Šimonovského

09.01.2012

Prípad diaľnice D1 Ostrava, Rudná Hrušov v Čechách potvrdzuje, že umelé znižovanie cien diaľničných stavieb, ktoré vyzerajú lacné počas súťaženia, niekedy lacné ešte počas výstavby a dokonca lacné aj vrátane dodatkov pred ukončením výstavby, nemusí pre štát znamenať úsporu. V súčasnosti na Slovensku nastavená latka s akcentom na minimálne ceny bez [...]

Figeľov nálepkový zmätok

04.01.2012

Je dobré, že motoristi nepocítia zmätok pri nákupe nových diaľničných nálepiek, avšak nezodpovedané otázky sa prejavia v chorých zmluvných vzťahoch a ČIERNY PETER ostane na strane štátu. Bolo by vhodné, aby minister zaujal stanovisko a vyriešil otázky typu: Ako môže štát dodatkom predĺžiť ukončenú, t. j. neplatnú zmluvu na distribúciu? Prečo dodatok na [...]

Ludvík Vaculík, Milan Kundera, Ivan Klíma

Vo veku 94 rokov zomrel český spisovateľ Ivan Klíma

04.10.2025 10:11

O jeho úmrtí informoval syn Michal Klíma.

Sanae Takaičiová

Japonsko smeruje k historickému míľniku - po prvýkrát bude mať premiérku

04.10.2025 09:30

Krajina bude mať piateho šéfa vlády za päť rokov.

Ján Hrčka

Hrčka späť v úrade a kritizuje Valla: Mesto nie je dobrý manažér. Za všetko hovorí električka

04.10.2025 09:00

Starosta poukazuje na to, že značná časť obyvateľov sa sťažuje na veľkú hlučnosť či popraskané nové chodníky a betón na trati.

Robert Fico / Tomáš Drucker / Juraj Droba /

Z ôsmich na štyri? So znížením počtu VÚC súhlasí vyše 40 % respondentov

04.10.2025 08:25

Zníženie počtu VÚC má podľa prieskumu nadpriemernú podporu v prostredí voličov Smeru, SNS, Republiky a Maďarskej aliancie.

Ľubomír Vážny

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 48693x
Priemerná čítanosť článkov: 3478x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy