Figeľ vymyslel pre všetky krajiny EÚ návod „ako udržať vodu v prútenom koši“

7. marca 2012, Ľubomír Vážny, Nezaradené

 

Minister Figeľ vysúťažil až po necelých dvoch rokoch vládnutia ďalší úsek D1 Hubová – Ivachnová, ktorého predpokladaná cena určená jeho expertmi je 465,7 mil. €. Najnižšiu ponuku za 15 km úsek s tunelom Čebrať o dĺžke 2 km s viac ako 20-timi mostnými objektmi o celkovej dĺžke necelých 5 km ponúka spoločnosť Hant, ktorá ocenila výstavbu na 207 mil. €. Stále ostávajú nezodpovedané otázky, a to hlavne ako chce niekto postaviť takouto doslova neobvykle nízkou cenou diaľnicu, ktorej polovica trasy je vedená na mostných objektoch a v tunely. Tento postup pri verejných obstarávaniach J. Figeľa však zanecháva divné pocity a obavy z budúcnosti výstavby diaľnic.

 

V prvom rade je potrebné položiť otázku ministerstvu dopravy, prečo nimi stanovená expertíza a predpokladaná cena diela je 465,7 mil. €. Buď je expertíza a nimi predpokladaná cena vysoko nadhodnotená a tzv. experti sú potom na nič, alebo expertíza hodnotila iné kvalitatívne a technické parametre diela, ako sú predmetom súťaže. Nie je predsa možné, že rozdiel medzi expertmi stanovenou súčasnou trhovou cenou a vysúťaženou cenou diela je až  50 %. Taký obrovský rozdiel sa nemôže dosiahnuť žiadnou normálnou súťažou. Neobstojí ani to, že je to európska cena pretože cca 13 mil. € za kilometer diaľnice v takomto teréne s tunelom a rozsiahlymi mostnými objektmi určite v Európe neexistuje, čo som už komentoval v predchádzajúcom článku.

 

Je teda otázne, či Figeľ vymyslel nové pravidlá a metódy  pre realizáciu stavieb diaľnic v Európe. Predpokladám, že všetky krajiny EÚ vrátane Slovenska chcú dosiahnuť, čo najlepšie ceny pri dodržaní technických a kvalitatívnych parametrov a  teda zrejme Figeľ tým čím prezentuje vymyslel návod pre všetky krajiny EÚ ako dosiahnuť takéto pre štát nízke a optimálne ceny,  alebo takýmito pravidlami a cenami oklamal seba a tým aj Slovensko v kvalitatívnych parametroch a primeraných štandardoch EÚ na takéto diela. Buď majú, alebo budú mať krajiny EÚ takéto ceny, čo sa ale nestalo a zrejme ani nestane, alebo je babrák a amatér, ktorý za sebou zanechá problematické zmluvné vzťahy, ktoré budú generovať len ďalšie problémy pri výstavbe s celým reťazcom neplatiacich subjektov a následne  prevádzke. Osobne si myslím, že platí to druhé, to však ukáže až čas.

 

Je tiež otázne, na čo a za čo platí Figeľ zo štátnych peňazí expertov, ktorých úlohou bolo pred súťažou určiť predpokladanú cenu úseku D1 Hubová – Ivachnová v aktuálnej trhovej hodnote, keďže vysúťažená cena sa líši o viac ako 50 %. Predpokladám okrem iných aspektov, že experti ministerstva dopravy hodnotili červený Fidic na dielo v EÚ štandarde, ale v súčasnosti súťaž prebieha v žltom Fidicu a zrejme ide o iné dielo a v inom štandarde.